محل تبلیغات شما

غرب زدگی

Related image

امام خمینی در جمله ای معروف می فرماید:از دست رژیم شاه خلاص شدیم اما بزودیاز شر تربیت یافتگان شرق و غرب رهایی پیدا نمی کنیم

در دوران خفقان ظلم استکبار و استعمار جهانی آن جا که دیگر امیدی نبود شکوفهامیدی از جنس اسلام در ایران رویید یک انفجاربزرگی از  نور . از آن زمان ایران الگویی شد برای جهانیانالگوی استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی .حالا مظلومین جهان می دانستند چه کار کنند آنها میبایست به ریسمان الهی چنگ می زدند و با وحدت دینی در این تاریکی چراغ ها روشن میکردند این شد یک راه حل  

اما تاریخ از انحایی تلخ شد که ایران مستقل و با سابقه چندین دهه جمهوریاسلامی ناگاه ارزش های خودش را فراموش کرد ارزش هایی که برایش جان داد برایش خونداد .چه شد که یکباره معیارهای ما منسوخ شد و با چشم غربی ها دنیا را نگریستیم.چرا غرب ؟

این مسئله ،اشکال تازه ای نیست و در تاریخ حاثه ای تکراری به شمار می رود مثلاآنطور که محمد حسین کیانی در مقدمه کتاب((بررسی جنبش اکنکار ))آورده :سرانجاماز قرن چهاردهم میلادی زمینه های یک تحول عظیم همگانی فراهم شد . در آن هنگاماختلافاتی بین فرمانروایان و اربابان کلیسا بروز کرد و در میان رجال مذهبی مسیحیتاختلافاتی درگرفت که به پیدایش پروتستانیزم انجامید .کلیسا به واسطه تعاریف نادرستاز خدا ،قوانین مسیحیت و بیان اینکه ملت می بایست خداپرستی و معنویت را انتخاب کندو یا به سراغ لذت های دنیوی برود و همچنین اظهار اینکه دین ومسائل دینی مغایر باتفکرات علمی ،منطقی و عقلانیت است ،با گذشت زمان باعث شد که گرایش به مسائل مادی وصرف نظر کردن از مسائل ماورای طبیعت اوج گیرد،و زمزمه ناسازگاری فلسفه با عقایدمسیحیت ،و به عبارت دیگر ناسازگاری عقل و دین آغاز گردد.دستگاه پاپ مدت ها دربرابر این امواج مقاومت کرد و دانشمندان را به بهانه مخالف با عقاید دینی بهمحاکمه کشید و بسیاری از ایشان را در آتش تعصب کور و خودخواهی اربابان سوزانید ولیسرانجام این کلیسا و دستگاه پاپ بود که با سرافکندگی مجبور به عقب نشینی شد.بدینسان فصل نوینی در تاریخ فرهنگ و فلسفه اروپا آغاز شد .اما این جنبش دچار افت بزرگیگردید که در پس هر انقلاب فرهنگی در کمین است :یعنی افراط گرایی در برابر شرایطتفریطی پیشین و یا تفریط گرایی در برابر شرایط افراطی پیشین  .

با توجه به مثال فوق آیا انقلاب ما افراطی بود؟

قبل از پاسخ باید بگویم که هدف ما از مطرح کردن این موضوع اعتقاد به جبر تاریخنیست بلکه منظور این است که اگر اتفاقی افتاده پس علتی داشته و این علت با توجه بهمثال این مشکل را بوجود آورده است . برای اینکه مطلب جا بیافتد یک مثال بزنم :مثلااگر کسی آب نخورد یقینا از تشنگی  خواهدمرد و منظور ما دقیقا همین است چون تشنگی پدید آمده پس علتش نخوردن آب است

اما سوالی که پیش آمد این بودآیا در انقلاب ما افراط گرایی وجود داشت که الانشاهد این تفریط گرایی هستیم ؟در جواب باید گفت در روح و باطن انقلاب این افراطگرایی وجود نداشت اما در جریان مردمی اش وجود داشت زیرا که قبل از انقلاب شاهدجریان تفریط گرایی که شاه بوجود آورده بود ،بودیم .چرا که همین الان از دهانبرخیاز  مردم عادی می شنویم که بسیج ونهادهایی مثل آن را تندرو می دانند اگر بخواهم از دیده ها مثال بزنم  در ماه رمضان که مجموعه از لاک جیغ تا خدا پخشمی شد خیلی جالب بود که برخی افرادی که قبلا با حجاب نبودند به این دلیل بهمذهبیون نزدیک نمی شدند که فکر می کردند آنها اصطلاحا خشک مذهب هستند و بعد ها کهطی ماجرایی این ها کنار هم قرار گرفتند فهمیدند که چقدر نسبت به بچه مذهبی هااشتباه می کردند 

نکته ای که لازم می دانم بگویم این است که چرا جریان افرط ،در آینده به تفریطمی گراید و جریان تفریط، آینده ای افراط گرایانه را خواهد پیمود؟پاسخ این است درحالت اول محدودیت های بی جایی پیش می آید که موجب دل زدگی فرهنگی و بنابراین افرادرو به بی قیدی می گرایند و در حالت دوم آزادی بیش از حدی بوجود می آید که سبب زیادشدن فساد خواهد شد و اشخاص رو به حالت افراطی می گرایند  .مشکلی که در جریان مردمی انقلاب پیش آمد اینبود که انقلاب بدرستی به مردم معرفی نشد یا اینکه مردم انقلاب را به درستی درکنکردند .اما جالب اینجاست که دشمن زودتر از ما پیام انقلاب را دریافت و سعی کردپیام نادرستی از انقلاب را بر جهان و حتی بر خودمان مخابره کند در واقع خواست مارا زودتر به حالت تفریط گرایی و بعد نابودی آرمان هایمان برساند .

اما چطور دشمن توانست این پیام نادرستی از انقلاب ما را مخابره کند؟

جرج بوش آن زمان که اسلام از دین سوم جهان به دین دوم جهان ترفیع یافت ،گفت:منبا سه چیز جلوی رشد اسلام را می گیرم اول ماهواره دوم اینترنت و سوم بازی هایرایانه ای (منظور قدرت رسانه است).در مورد اینترنت و فضای مجازی به واقعیتی بایداشاره کرد ممکن است بگویید اینترنت را ما هم می توانیم بر علیه آنها استفاده کنیمو شاید اینگونه بتوان گفت اینترنت ابزار مشترک است .بله این حرف بسیار درست ومنطقی است اما نکته اینجاست در اینترنت و فضای مجازی اجازه رشد به فساد هم دادهشده و این همان معنی جامعه سکولار اما در حالتی مجازی را خواهد داشت که برایمبارزه باید سطح سواد رسانه ای مردم به شدت رشد پیدا کند چرا که الان با وجود نرمافزار های مختلف، فیلترینگ و پاسخ گو نخواهند بود . در ماهواره نیز همین حالتاست به فساد اجازه رشد داده شده جالب است بدانید که در توافقات ایران و پنج به اضافهیک نیز به این مسئله اشاره شده که سرعت اینترنت در روستاها افزایش پیدا کند !!!کهامام ای نیز در صورتی که نهاد های مربوطه به فضای مجازی کار خودشان را درستانجام دهند تا فضای مجازی از کنترل خارج نشود مخالفتی نکردند

جلال آل احمد در کتاب معروف غرب زدگی خود از تکنولوژی به این شکل  به عنوان سوغات غرب نام می برد و نیل پستمن نیزدر کتاب تکنولوژی و چالش های فرارو تکنولوژی را دچار آسیب هایی می داند پس بد نیست نیم نگاهی به تکنولوژی وفرهنگی که همراه خود می آورد بیاندازیم

این که تکنولوژی در فرهنگ موثر است را نمی توان انکار کرد مثلا حال که ابزاریبه نام اینترنت آمده اگر درست استفاده شود به دلیل دسترسی آسان به منابع، عصرآگاهی بوجود می آید و عصر آگاهی فرهنگ ساز است پس سبک زندگی مردم تغییر می کندیا  نیل پستمن یکی از ایراداتی را که برتکنولوژی وارد می کند این است که تکنولوژی مهارت زدایی می کند به این معنا که قبلاکسی که زمین را بیل می زد و بذر می کاشت ،او را می توان کشاورز نامید اما کسی کهبر تراکتور نشسته تنها راننده تراکتور است و شغل کشاورز بر او اطلاق نمی شود چراکه او ممکن است مهارت کشاورزی را نداشته باشد پس تراکتور فرهنگ کشاورزی را تغییرداد . اما اگر از این نوع تکنولوژی با وجود ایراداتش بگذریم برای رفاه ماست مشکلاز جایی شروع می شود که تکنولوژی در راستای هوا و هوس قرار بگیرد مثل همانابزارهایی که جرج بوش به آن اشاره کرد

حال که برخی از ابزارهای دشمن معرفی شد باید بفهمیم از طریق این ابزار چهفاکتورهایی هدف قرار گرفته می شوند ؟

دکتر شریعتی در نوار معروف الیناسیون 3 فاکتور اصلی را ذکر می کند که عبارتاند از :مذهب و تاریخ و فرهنگ که مهمترین آنها مذهب ذکر می کند چرا که مذهب رویفرهنگ نیز اثر گذار است و مهمترین عاملی است که در برابر  نفوذ بیگانه ایستادگی می کند همین مذهب است  .اما این 3 فاکتور عاملی است که شخصیت افراد آنجامعه را می سازد پس بسیار مورد توجه دشمن قرار گرفت که با تخریب این 3اصل بهتخریب یک جامعه از لحاظ فکری  کمک کند وحال که جامعه ای شکست و خرد شد فرهنگ جدید از سوی آنها ارائه داده می شود تابتوانند به اهداف استعماری خود در آن جامعه برسند

در نهایت سوالی که پیش می آید این است چرا آنها دیگران را دچار تحول فرهنگی میکنند به عبارت دیگر چه چیزی از کشورهای مستعمره می خواهند ؟و چرا سبک زندگی آنهارا مانند سبک زندگی خود می کنند ؟

پاسخ این سوال نیز در همین نوار دکتر شریعتی داده شده

اما بگذارید برای اینکه مثلا کمی روشن تر شود مثالی ماموس تر از ایشان بزنم.فرض کنید که  در ایران چندین کارخانهچادرِ حجاب وجود دارد این کارخانه ها برای رقابت با همدیگر که بازار را در دستبگیرند تکنولوژی را افزایش می دهند که از کارگر کمتری استفاده کنند و در نهایتچادری با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر ارائه می دهند . از طرفی آنها توجه نمی کنند کهتولیدشان بیش از حد نیاز جامعه شده و جامعه ایران چادرهای آنها را نمی خرد هر چندکه کیفیت خوب و قیمت کمتر داشته باشد .حال اگر این کارخانه ها چادرهای خود را بهفروش نرسانند ورشکست خواهند شد .یکی از راهکار ها استفاده از بازار جدید است

یعنی این که یکی از راه حل ها این است که چادرهای خود را به کشورهای دیگر صادرکنند اما کشورهای نامسلمان که از چادر استفاده نمی کنند ؟ پس باید آنها را مسلمانکرد تا چادر از لوازم لازمه زندگی شان شود آنوقت است که آنها می توانند چادرهایخود را به فروش برسانند .  البته این یکمثال بود وگرنه ایران بزرگتر از این حرف هاست که خود را فدای اهداف دنیوی کند درجمهوری اسلامی هدف کرامت های انسانی است

نکته بعد که باید گفته شود این است که آنها برای بازار خود نیاز به مواد اولیهدارند . و اگر کشوری را مستعمره خود کنند که مواد اولیه آنها را بتواند تامین کنددر واقع بقای خود را تثبیت کرده اند

وقتی که کشورهای دیگر از کالای آنها استفاده می کنند و خوشحالند که شبیه آنها شده اند آنها می خندند و به اینفکر می کنند که یک مصرف کننده به مصرف کننده های من اضافه شد

اما حال که ایران جلوی استعمار ایستاد و این راهکارهای ایران به جهان انتشاریافت ستون های بقای استعمارگران نیز لرزید آنها باید کاری می کردند .نابودی تفکراسلامی را آغاز کردند اما این که چقدر موفق می شوند را ما تعیین می کنیم .

آیا می توانیم مردم را به بصیرت برسانیم؟ یا اینکه تسلیم خواهیم شد ؟  

محمدعلی حبیبیان

24/5/1396


مگر با دعا می توان کسی را محرم کرد ؟

دانشنامه عمومی سواد رسانه ای (خرابی فایل اصلاح شد)

رسانه (اهداف و آینده وتمدن)

کند ,ها ,انقلاب ,های ,تکنولوژی ,ای ,است که ,این است ,می کند ,را به ,خود را

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تدبیـــــر و اندیـشـــــــــــــه mosmarumar زلال ocguespecnu Roman's site jaziremajnon Michael's memory راک باز ها تبلیغات اینترنتی William's receptions